Rebecca Klose, Elke Söbbeke und Marei Fetzer: Mehrsprachigkeit als Ressource beim Mathematiklernen
Rebecca Klose, Elke Söbbeke und Marei Fetzer: Mehrsprachigkeit als Ressource beim Mathematiklernen
Link: Bilingual teaching and learning in elementary school - effects on scientific competence (BiLL NaWi)
Duration: since April 2016
Contact person: Prof. Dr. Stefanie Frisch
Duration: Since July 2014
Contact persons: Prof. Dr. Bärbel Diehr; Prof. Dr. Stefanie Frisch; Prof. Dr. Gela Preisfeld
Contact person: Nadine Wenke
Duration: April 2012 - December 2021
Contact persons: Lieselotta Botz; Prof. Dr. Bärbel Diehr
in cooperation with the MSW NRW and the Uhlandstraße elementary school in Solingen
Duration: February 2013 - August 2018
Contact persons: Prof. Dr. Bärbel Diehr; Prof. Dr. Stefanie Frisch
Link: Subject literacy in elementary school science lessons
Contact person: Lieselotta Botz
The importance of language for learning mathematics is considered to be central from both a cognitive and communicative perspective and receives a great deal of attention in mathematics didactics. In the context of globalization and migration, multilingualism among learners is the rule in everyday mathematics lessons. Accordingly, recent research projects and studies in mathematics didactics have focused on subject-specific and linguistic learning under the conditions of multilingualism.
The mini-symposium will focus on multilingualism from a resource-oriented perspective. The question of the extent to which the diversity of languages of origin and bilingual settings can represent a resource from a subject-specific perspective will be explored. The aim is to discuss which specific skills multilingual children bring with them and to what extent these can be used and promoted for mathematical learning.
We welcome a wide range of contributions that focus on multilingualism and bilingual learning as a resource. Qualitative and quantitative studies are equally welcome, as are project outlines that stimulate academic discourse.
Baschek, E., Fetzer, M., Klose, R., Schreiber, C., & Söbbeke, E. (2024). Zur Bedeutung der Sprache beim Mathematiklernen. In Baschek, E., Fetzer, M., Klose, R., Schreiber, C., & Söbbeke, E. (Hrsg.) (2024). Sprachlich-kulturelle Ressourcen im Mathematikunterricht der Primarstufe. Band 1. WTM-Verlag.
Baschek, E., Fetzer, M., Klose, R., Schreiber, C., & Söbbeke, E. (Hrsg.) (2024). Sprachlich-kulturelle Ressourcen im Mathematikunterricht der Primarstufe. Band 1. WTM Verlag.
Bürgstein, M., Fetzer, M. & Söbbeke E. (2023). Talking mathematically. Negotiating mathematical concepts in bilingual settings. In Drijvers, P., Csapodi, C., Palmér, H., Gosztonyi, K., & Kónya, E. (Hrsg.), Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) (S. 1551—1558). Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME.
Rodenhauser, A.; Preisfeld, A.(2018, accepted): Intrinsic motivation in bilingual courses on molecular biology and bionics in an out-of-school lab. ERIDOB Conference paper (s. Anlage).
Buse, M.; Preisfeld, A. (2016): The Emperor Moth – The Power to Develop. Sachfachliches Lernen im bilingualen Biologieunterricht der Sekundarstufe I. In: Bärbel Diehr, Angelika Preisfeld und Lars Schmelter (Hg.): Bilingualen Unterricht erforschen und weiterentwickeln: Peter Lang.
Diehr, B., Preisfeld, A. und Schmelter, L. (Hg.), (2016): Bilingualen Unterricht erforschen und weiterentwickeln: Peter Lang.
Preisfeld, A. (2016): Die Bedeutung bilingualen Experimentalunterrichts in Biologie für die fachliche und sprachliche Kompetenz. In: Bärbel Diehr, Angelika Preisfeld und Lars Schmelter (Hg.): Bilingualen Unterricht erforschen und weiterentwickeln: Peter Lang.
Rodenhauser, A.; Preisfeld, A. (2016): A Glue from Snail Slime?! – Umsetzung und Evaluation eines bilingualen Moduls für den Biologieunterricht. In: Bärbel Diehr, Angelika Preisfeld und Lars Schmelter (Hg.): Bilingualen Unterricht erforschen und weiterentwickeln: Peter Lang.
Rodenhauser, A.; Preisfeld, A. (2015): Bilingual (German–English) Molecular Biology Courses in an Out-of-School Lab on a University Campus: Cognitive and Affective Evaluation. In: International Journal of Environmental and Science Education 10 (1), 99-10. DOI: 10.12973/ijese.2015.233a.
Albersmann, N. & Rolka, K. (2014). Maßeinheiten im bilingualen Mathematikunterricht. In Beiträge zum Mathematikunterricht. Vorträge auf der 48. Jahrestagung für Didaktik der Mathematik vom 10.-14.03.2014 in Koblenz. Hildesheim & Berlin: Franzbecker, 101-104.
Becker-Mrotzek, Michael; Schramm, Karen; Thürmann, Eike & Vollmer, Helmut Johannes (Hrsg.) (2013): Sprache im Fach – Sprachlichkeit und fachliches Lernen.Münster [u.a.]: Waxmann.
Diehr, Bärbel, Preisfeld, Angelika & Schmelter, Lars (Hrsg.) (2016). Bilingualen Unterricht weiterentwickeln und erforschen. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag.
Hallet, Wolfgang; Königs, Frank G. (Hrsg.) (2013): Handbuch Bilingualer Unterricht. Content and Language Integrated Learning. Seelze: Klett Kallmeyer.
Leisen, Josef (2013): Handbuch Sprachförderung im Fach. Sprachsensibler Fachunterricht in der Praxis. 2. Auflage. Stuttgart: Klett.
Rolka, K. (2013): Fermi-Fragen als Einstieg in bilingualen Mathematikunterricht. In Beiträge zum Mathematikunterricht. Vorträge auf der 47. Jahrestagung für Didaktik der Mathematik vom 04.-08.03.2013 in Münster. Hildesheim & Berlin: Franzbecker, 838-842.
Lipski-Buchholz, K. (2012). Bilingualer Unterricht + Mathematik = ... Eine Rechnung, die aufgeht? Bilingualer Mathematikunterricht unter der sprachlichen Lupe. In F. Lenz (Hrsg.) (2012). Bilinguales Lernen. Unterrichtskonzepte zur Förderung sachfachbezogener und interkultureller Kompetenz. Fremdsprachendidaktik inhalts- und lernerorientiert / Foreign Language pedagogy – content- and learner-oriented – Band 21. Frankfurt u.a.: Lang, 132-149.
Rolka, K. (2012). Bilingualer Mathematikunterricht – Theoretische Überlegungen und praktische Beispiele. In B. Diehr & L. Schmelter (2012) (Hrsg.). Bilingualen Unterricht weiterdenken. Programme, Positionen, Perspektiven. Peter Lang: Frankfurt a.M. et al., 131-148.
Diehr, Bärbel; Schmelter, Lars (Hrsg.) (2012): Bilingualen Unterricht weiterdenken. Frankfurt am Main [u.a.]: Lang.
Stachelberger, A. (2011). Mathematik Lernen im bilingualen Diskurs – Sprachliche Dimensionen von Problemlöseprozessen. Vorträge auf der 45. Jahrestagung für Didaktik der Mathematik vom 21.-25.02.2011 in Freiburg. Hildesheim & Berlin: Franzbecker, 819-822.
Doff, Sabine (Hrsg.) (2010): Bilingualer Sachfachunterricht in der Sekundarstufe. Tübingen. Narr.
Schubnel , Y. (2009). Bilingualer Mathematikunterricht: ein Beitrag zu einem zusammenwachsenden Europa. Verfügbar unter phfr.bsz-bw.de/frontdoor/index/index/docId/364 [Zugriff: 24.07.2014].
Rolka, K. (2004). Bilingual Lessons and Mathematical World Views – a German Perspective. In: Marit J. HØines & Anne B. Fuglestad (Eds.). In J. Novotná, H. Moraová, M. Krátká & N. Stehlíková (Eds.). Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (2004) (Vol. 4, pp. 105-112). Bergen, Norway: PME.
Fahse . C. (2000). Differentiation? Isn’t it ingenious? In Mathematik lehren 99, S. 65-68.